utorak, 9. ožujka 2010.

Seboreja: Uvod (mini studija - dio 1.)



Nisam doktor niti studiram medicinu ali sam oduvijek bio fasciniram ljudskim tijelom koje predstavlja savršen stroj koji nam stoji na raspolaganju i kao i svaki drugi podložan je kvarovima. Od seboreje patim zadnje tri godine no prva godina (koja po meni je ključna u daljnjem sprječavanju širenja seboreje) je izgubljena na našim prepametnim i divnim dermatolozima koji samo propisuju kreme i šampone. Oni su samo produžena ruka industrije ali je problem što ja trošim svoje vrijeme i novac u rješavanje ovog problema a oni su ti koji su za to plaćeni i nitko se ne želi uhvatit u pravi koštac sa seborejom i psorijazom koje su praktički jedno te isto, nema tu magične tablete ili kreme koja tek tako rješava problem ovome se morate u potpunosti posvetiti i pripremiti bankovni račun za malo opterećenje.

Intenzivno sam se počeo s njom baviti zadnjih godinu-dvije nakon što mi je iz kose prešla na lice i tu se dogodio preokret i započinje moja avantura u nepoznato, moja prva eksperimentiranja sa omegom3, vitaminima i ostalim suplementima (prije toga nisam nikad ni čuo za suplemente) te naravno sa razno raznim terapijama sve u svrhu pronalaska rješenja. Danas samo dvije godine kasnije ogroman napredak sam postigao u razumijevanju i kontroli te bolesti no nažalost ne i pronalasku rješenja. Prije nego krenemo na posao malo povijesti da se zagrijemo.

Seboreja koja je u stvari vrsta ekcema i psorijaza su poprilično stare bolesti. Koliko sam proučavao čak se spominju u bibliji ali kao svima znana "guba" (eng: leprosy izvedena iz grčke riječi lepra što znači epidermis) i takvi ljudi su odbačeni od društva i živjeli su u izoliranim područjima. Možete si misliti kako je njima tek bilo, nije bilo prehrane kao danas da si mogao birati što je zdravo a što ne, nije bilo vitamina, omege3, krema, losiona, šampona, kortikosteroida i šta sve ne. Bili su čak spaljivani ili ubijani jer se smatralo da je to zarazno i smrtonosno. U srednjem vijeku sva kožna stanja vezana uz perutanje klasificirana kao "leprosy" odnosno guba. Prvi koji je tome stao na kraj je Robert Willan 1808 i opisao je kao određeno stanje i nazvao ga "lepra". Tek kasnije, 1840 je promijenio naziv lepra u psoriasis, izvedena iz grčke riječi " psora" što znači svrbež. Trebalo je 2000 godina da čak da pravi naziv za tako nešto! U to vrijeme je izašlo hrpa raznih teorija u uzroku i nastanku te bolesti. Tako je dugo smatrano da je glavni uzrok kombinacija jahanja i diranja konja plus ugriz konjskog obada! Uobičajena terapija osim raznih biljni krema je bila oralna konzumacija arsena, terpentina i fosfora! Tek 1920. je liječnik Goeckerman u Mayo klinici u Minesoti predstavio terapiju koja je kombinirala UV lampe i aktivni ugljen (dr. Tempt šampon na primjer je na bazi aktivnog ugljena, koji se koristi i dan danas a izumljen prije 120 godina!). Tek kasnije su nastale ostale bolesti izvedene iz psorijaze poput ekcema tj. seboreje.

1 komentar:

  1. Da li mozes napisati nesto za psorijazu. Imam je vec 2 godine i pronasla sam se u ovom tvom tekstu.. Svaka cast

    OdgovoriIzbriši